Структура навчального року

Навчальні плани 2023- 2024 н.р.

Про надолуження освітніх втрат


Освіта в Україні сьогодні переживає не найкращі часи. За час пандемії COVID-19 та далі від початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну діти зазнали значних втрат у навчанні. Спершу дистанційне навчання, а потім бойові дії, повітряні тривоги й перебування в укриттях, відсутність електроенергії та нестабільний психологічний стан — ось неповний перелік зовнішніх чинників, які впливали і продовжують залишати свій слід на якості освіти дітей і сформованості в них необхідних навичок. Тож зараз , незважаючи на самовіддані зусилля наших вчителів та допомогу батьків своїм дітям гостро стоїть питання створення та впровадження програм з надолуження освітніх втрат.

Адміністрація закладу провела дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у грудні 2022 року та у травні 2023 року. У ході дослідження вдалося виявити ключові чинники, що призводять до втрат у результатах навчання учнів і, відповідно, у якості освіти, та розробити рекомендації для педагогів ліцею та батьків щодо подолання цих втрат.

З огляду на постійну загрозу безпеці учасників освітнього процесу та відсутності укриття в 2022/23 навчальному році не вдалося відновити очне навчання. Заклад працював дистанційно. Значних змін у педагогічному складі закладу освіти у зв’язку з війною не відбулося.

Педагогічне навантаження більшості вчителів в умовах війни не змінилося.

Втрати у навчальному часі та результатах навчання молодших школярів

Втрати в освітньому процесі – зміна форми здобуття освіти, переведення закладу з очного на дистанційне та змішане навчання, нестабільні умови організації освітнього процесу (повітряні тривоги, відключення електроенергії, перебої з інтернетом) – вплинули на результати навчання учнів.

За спостереженнями вчителів початкових класів, результати навчання учнів погіршилися з таких навчальних предметів, як українська мова, іноземна мова, математика, літературне читання, та не змінилися з таких навчальних предметів та курсів: мистецтво, дизайн і технології, фізкультура, інформатика, «Я досліджую світ».

Втрати у навчальному часі та результатах навчання учнів базової та старшої школи

Серед учителів базової школи переважає думка, що результати навчання учнів не змінилися, однак це не стосується таких навчальних предметів, як алгебра та геометрія, іноземна мова, українська мова, українська література, історія України, фізика.

Серед старшокласників переважає думка, що їхні результати навчання не змінилися. Різниці з урахуванням місця проживання не виявлено. У розрізі навчальних предметів відмінностей також не зафіксовано.

Компенсація втрат у навчальному часі

Компенсація втрат у навчальному часі (пропущені навчальні заняття) найчастіше відбувалася через надання учням навчальних матеріалів (презентацій, відео, аналогічних навчальних занять онлайн) та завдань для самостійного опрацювання.

Рідше проводилися групові й індивідуальні консультації, додаткові навчальні заняття. Утім складно оцінити, як часто реалізовувалися згадані заходи, з огляду на те, що більшість вчителів скаржилися на брак умов і можливостей:

відсутність електрики та інтернету;

брак вільного часу в учителів;

небажання учнів і їхніх батьків виділяти додатковий час

брак у наявності комп’ютерної техніки та гаджетів у учнів.

Результати анкетування вчителів та учнів показали деякі розбіжності в оцінці допомоги й підтримки для надолуження навчальних втрат.

Найбільше учнів вказали, що отримували допомогу у вигляді додаткових завдань та навчальних матеріалів для самостійного опрацювання. Натомість учителі насамперед зазначали про індивідуальні та групові консультації, додаткові заняття, які проводили для учнів.

З огляду на те, що вчителі вказали на зменшення кількості учнів, які володіють уміннями, необхідними для самостійного навчання – уміння планувати час, організовувати свою роботу, самостійно виконувати завдання, здійснювати самооцінювання – надолуження навчальних втрат шляхом самостійного опрацювання навчального матеріалу може бути малоефективним для частини учнів.

Ключовими викликами освітнього процесу в умовах війни педагоги назвали:

нестабільні умови навчання;

обмеженість способів організації навчально-пізнавальної діяльності;

зниження мотивації та нестабільний психоемоційний стан учнів/учениць та вчителів.

Водночас в умовах дистанційного синхронного та асинхронного навчання переважна більшість вчителів пропонували учням переглянути презентації, відео, виконати вправи, самостійно опрацювати навчальні матеріали попри те, що 39% вчителів вважають викликом для освітнього процесу в умовах війни те, що учні не вміють самостійно вчитися.

Зміст програм з надолуження освітніх втрат у 2023-2024 н/р

Фокусом програм з надолуження освітніх втрат мають бути базові предмети.


Початкова школа:

  • українська мова (читання та письмо);
  • математика.

Середня школа (фокус на НУШ, 5-6 класи):

  • українська мова та література;
  • математика.

Діагностичне тестування

Для ефективного впровадження програм необхідно підготувати діагностичні тести. Починаючи з вересня 2023 року на платформі ВШО для учнів 5-9 класів будуть доступні тести з усіх предметів. Педагоги закладу використовують даний матеріал.


ПЗПСП (психічне здоров’я та психосоціальна підтримка) як частина програм з надолуження освітніх втрат має передбачати:

  • навчання вчителів надання психосоціальної та психоемоційної підтримки;
  • інтеграцію соціально-емоційного навчання в освітній процес;
  • відслідковування психічного стану дітей;
  • перенаправлення до професійної допомоги у складних випадках;
  • супервізію для вчителів.

Програми з надолуження освітніх втрат в умовах війни мають базуватися на глибокому розумінні психології та мотивації учнів, учителів і батьків. Потрібно передбачити використання тих інструментів, які дають школярам право вибору, забезпечують можливість проявляти свої сильні сторони та вміння, залучають до суспільно важливих справ через проєктні завдання, які стосуються відбудови своїх громад або волонтерства, тощо.

Механізми та способи впровадження програм з надолуження освітніх втрат


* Усі ці способи можуть бути впроваджені в онлайн-, очному та змішаному форматах

Спосіб*(механізм реалізації)
Можливі труднощі та ризики

Шляхи розв’язання

Труднощі з індивідуалізацією навчання у великих класах.

Потребує розв’язання на державному рівні; буде враховано під час створення національної стратегії.
Відсутність коштів на проведення додаткових занять у позаурочний час.Потребує розв’язання на державному рівні; буде враховано під час створення національної стратегії.

Робота вчителя під час
Перевантаження вчителів та учнів, низька мотивація.Програми лише довкола ключових тем і предметів.
освітнього процесу та поза
ним заради надолуження освітніх втрат учнівНедостатні навички у вчителів для роботи з дітьми, що мають освітні втрати; недостатні вміння для адаптування програм тощо.Програми з підвищення кваліфікації, які пропонують різні суб’єкти.
Недостатня кількість корекційних і педагогічних занять для дітей із особливими освітніми потребами.Доплати вчителям за ці заняття.
Відсутність навчально-методичних матеріалів для роботи з подолання освітніх втрат і розривів (матеріали з ключових тем, діагностичні інструменти тощо).Розроблення матеріалів з ключових тем, діагностичних інструментів; навчання вчителів ними користуватися.




Залучення волонтерів, студентів, додаткових учителів для роботи з дітьми
Брак волонтерів і вчителів, які вміють та хочуть проводити такі заняття.Промоція з широкою кампанією залучення.
Відсутність моделі адміністрування таких програм.ГО та інші суб’єкти, які вже впроваджують або планують впроваджувати програмиз надолуження освітніх втрат, можуть підготувати свої рішення та моделі, які будуть розглянуті та враховані під час розроблення національної стратегії.
Літні програми з надолуження освітніх втратБрак фінансів.Пошук міжнародних партнерів.
Низька мотивація учнів і вчителів.Формат таборів може зацікавити учнів.

Наказ №74 про річний план роботи

Наказ № 62 про організований початок навчального року

Наказ № 67 організація навчального процесу

Наказ № 65 про навчальні плани

Наказ № 63 про організований початок навчального року

Кiлькiсть переглядiв: 173

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.